2019. nov 24.

Hogyan alakult át nálunk a keserű lőré gasztronómiai orgazmussá?

írta: Miss Chatterbox
Hogyan alakult át nálunk a keserű lőré gasztronómiai orgazmussá?

Vendégposzt a kávéról

coffee-2235370_1920.jpg

Fotó: Pixabay

Sokáig kávét csak akkor főztünk, ha a vendégeink kértek, úgyhogy erre az eshetőségre tartottunk itthon egy picurka kotyogós kávéfőzőt (mokkafőző) es őrölt (néha ízesített) kávét. Jól gondolod, ez olyan vétek, mint kenyérbéllel etetni a vadkacsákat.

A történet akkor változott meg, mikor kb. 2 évvel ezelőtt teljesen véletlenül eljutott hozzánk egy zacskó Nicaraguából származó kávé-különlegesség és egy reggel úgy döntöttunk, hogy kipróbáljuk.

Mikor először beleittam, nagyon meglepődtem, hogy a várt égett, kesernyés íz mellett komplex aromákat is kiéreztem a pohárból. Túlzás nélkül állíthatom, hogy aznap reggel döntöttem el, hogy szeretném kihozni abból a kávéból a legtöbbet, úgyhogy elkezdtem keresgélni. Akkor én nem tudtam, hogy ez bizony egy hosszú utazás kezdete lesz rengeteg keresztúttal, zsákutcával. Elég csak abba belegondolni, hogy a hányféle kávé alapú ital létezik.

beverage-2031238_1280.png

Fotó: Pixabay

Sok irányba elindulhattam volna, de én az eszpresszóra fókuszáltam, abból indultam ki, hogy ez az a folyamat, amivel a legtöbb cuccot ki lehet szedni a kávébab őrleményből rövid idő alatt, és sok kávés italnak is az eszpresszó az alapja. A kitűzött cél az volt, hogy olyan készüléket vegyek, amivel jó minőségű eszpresszót tudok a tűzhelyen lefőzni.

Így rendeltem meg első körben a bellman‑espresso‑steamer‑cx‑25p eszközt, ami egy nagyon izgalmas készülék. Körülbelül pár hónapot kísérletezgettem vele minden hétvégén, hogy a kávé finom legyen. Sajnos a kávé továbbra is olyan ízű volt, mint ami megégett, és nem nagyon sikerült konzisztens kávéminőséget lefőzni. Hiányzott a crema, ami az eszpresszó kávé szerves része és a kávé intenzitása is gyengusz volt.  A tejhabbal remekül fel lehetett dobni a kávé ízét, úgyhogy onnantól kezdve lattét ittunk minden hétvégén.

 Na, ekkor kezdtem utánaolvasni a kávékészítés rejtelmeinek es döbbentem rá, hogy amit vásároltam NEM alkalmas eszpresszó készítésére annak ellenére, hogy nagy nyomással lehet vele a vizet a kávéőrleményen keresztülnyomni. Az eszpresszó elkészítése során 90-93 C vizet nyomunk át a kávépogácsán nagy nyomással és nem lefojtott, forrásban lévő vizet hajtunk át, ugyanis annak a víznek a hőmérséklete 100 fok felett van, és ahogy a gőzzel együtt átszalad a pogácsán, még meg is égeti a kávét.

Sokféle módon lehet a kávét elkészíteni, és nem mindenkinek fog ugyanaz a kávé ízleni. Viszont ahhoz, hogy olyan kávét készítsünk, ami jó eséllyel fog sokakban elismerést kiváltani és reprodukálható is újra meg újra, érdemes egy kicsit megérteni a kávéfőzés folyamatát.

Alapvetően a kávéfőzés során a pörkölt kávéőrleményből a koffein mellett sokféle vegyületet oldunk át vízbe. Ez egyszerűnek tűnő lépés, mégis rengeteg körülmény (paraméter) befolyásolja, hogy milyen ízű és minőségű lötty kerül a poharunkba.

Lássunk néhány paramétert a szemléletesség kedvéért, ami mind-mind befolyásolja a kávéfőzés végeredményét:

  • Kávébab eredete, fajtája, pörkölése, frissessége – Azok az anyagok, amik a lefőzött kávénak a komplex és izgalmas íz- és illatvilágát kölcsönzik, sajnos az idő múlásával bomlanak, és ezt a folyamatot a levegő oxigénje felgyorsítja. Ezért érdemes közvetlen főzés előtt darálni a szemes kávét és annyit, amit azonnal fel is használunk.
  • A kávéőrlemény szemcsemérete és mennyire egyenletes a szemcseméret – ha nem egyenletes a szemcseméret, akkor olyan anyagokat is kioldhatunk a kávéból (a kis szemcsékből) amiknek kellemetlen íze van. A nagyobb szemcsékben viszont benne maradnak azok az anyagok, amiket viszont a poharunkban szeretnénk tudni.
  • A felhasznált kávéőrlemény és a kioldáshoz felhasznált víz mennyisége – ezeket kísérletezéssel szépen ki lehet tapasztalni, és eltér attól függően, hogy milyen módszerrel készül el a kávé.
  • A víz hőmérséklete – adott idő alatt milyen molekulák oldódjanak ki (ugye a koffein mindenképp fontos)
  • Mekkora nyomást használunk – az alkalmazott nyomás (9 bar) emeli ki az eszpresszót a kávékészítés többi technikájától.
  • A víz keménysége – Én azt gondolom, hogy egyéni ízlés és a körülményektől függ, hogy a vízkeménység jót vagy rosszat tesz a kávénak. A kemény víz a kávé savas karakterét csökkentheti.
  • Mennyi ideig tart, amíg a víz és a kávéőrlemény érintkezik egymással. – Ez az idő az elkészítési módszertől függően nagyban változik.

A hőmérséklet emelése, a kávé és a víz találkozási idejének elnyújtása, a minél finomabb szemcseméret használata és a nyomás növelése mind elősegíti azt, hogy a legtöbb anyagot kioldjuk a kávéból. De mi NEM akarjuk az összes komponenst kioldani, hanem csak azokat, amik a koffeines italunknak a legjobb ízt adják.

Simonffy Péter videójában remekül összefoglalja, hogyan is lehet jó kávét készíteni otthon

Mivel számomra a kávézás nem mindennapos tevékenység, hanem egyfajta rituálé, ezért én nem egy olyan gép mellett döntöttem, ami automatikusan megcsinálja a kávét, hanem manuális eszközöket vettem.

img_20191124_165823.jpg

A fenti képen látható mokkafőző és elektromos pengés daráló volt itthon, ha vendégeink esetleg kávézni szerettek volna (ezeket már egyáltalán nem használom, bár frissen őrölt kávéból kiváló mokkát lehet főzni) Ezután vettem egy Hario márkájú kézi őrlőt a korábban is említett Bellman készülékhez. A Hario őrlő nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mert sajnos a tengelye csak egy helyen volt rögzítve, így hiába a kúpos őrlő, a szemcseméret nem volt egyenletes, mert a kúp ide-oda mozgott a házában.

2019-re már a Hario felismerte ezt a problémát, és javította, de én úgy döntöttem hosszas keresgélés után, hogy a ROK-nak a kézi őrlőjét vásárolom meg. Az áttét miatt kisebb erőfeszítéssel gyorsabban le lehet vele darálni a kávét és még a nagyon finom beállításnál is egyenletes minőséget kaptam.

Az eszpresszókészítéshez pedig a Flair cég eszpresszó készüléke mellett döntöttem, így az egész kávékészítési folyamatot kézben tudom tartani és én határozom meg, hogy milyen körülményeket biztosítsak a kávékészítésnek. Idővel majd bővítem a Flairt azzal a kellékkel, ami mutatja, hogy mekkora nyomással készítem a kávét, mert egyelőre ez „érzéssel” megy.

Mivel érdekel a téma, ezért szoktam rövid, angol nyelvű kávékészítéssel kapcsolatos videókat is nézegetni.

James Hoffmann videóira szerintem érdemes odafigyelni a témában, nemcsak érdekesek, hanem szellemesek is. Ő egyébként 2007-ben első helyezett volt a barista világbajnokságon. Amilyen a latte-artom, én azt hiszem, oda sosem fogok kijutni. Mondjuk számomra az a fontos, hogy a kávé finom legyen és ütős. Az sokat jelentett, mikor az egyik ismerősöm direkt nem állt meg sehol sem kávét inni, mert az én kávém jobban bejött neki.

Jó lenne idővel, ha a kávét is magam tudnám pörkölni. Azt hiszem, ahhoz nagyobb konyha is kellene meg vastagabb pénztárca. De addig is még sok mindent ki lehet próbálni. Ti mit gondoltok? Mi a véleményetek a kávézásról?

 img_20190727_081517_1.jpg

 

Szólj hozzá

kávé gasztronómia gourmet vendégposzt eszpresszó